معرفی خوراکی های موثر در روشن شدن پوست ؛ چطور پوستی شفاف داشته باشیم؟

رفع لک و تیرگی پوست

آیا می دانید خوراکی های موثر در روشن شدن پوست کدامند؟ کمبود برخی ویتامین ها مانند ویتامین های گروه آ و ب باعث بروز لکه‌های پوستی خواهد شد، ولی باید در نظر داشته باشید نوع لک های ایجاد شده بر اثر کمبود این مواد مغذی قطعا متفاوت است. به هر حال این خبر خوش را داریم که به کمک برخی از مواد و خوراکی های طبیعی، می توان لک ها و تیرگی پوست را کاهش داده و به پوستی روشن و شفاف دست یافت.

معمولا افراد می خواهند پوستی روشن، صاف و درخشان داشته باشند و می دانیم مصرف برخی مواد غذایی ممکن است منجر به درخشندگی پوست شما شود. اگر چه استفاده از انواع کرم پودر یا کانسیلر در پوشش دهی پوست خوب عمل می کنند، اما از نظر کارشناسان تغذیه پوست سالم برای حفاظت و بازسازی سلولی به مواد زیر احتیاج دارد:

“اسیدهای چرب امگا۳، ویتامین B برای تولید کلاژن و ساخت الاستین و مواد معدنی”

ما در این مقاله خوراکی های موثر در روشن شدن پوست را به شما معرفی می کنیم:

خوراکی های موثر در روشن شدن پوست

۱٫ انار

تحقیقات نشان دهنده تاثیر مثبت پوست انار در درمان زخم های پوستی می باشد. در ضمن وجود الاژیک اسید و پونیکالاگین در دانه های انار باعث محافظت در آسیب های رادیکال آزاد و حفظ کلاژن پوست خواهد شد.

مواد خوراکی موثر در روشن کردن پوست

۲٫ گردو

همان طور که می دانید مصرف نان و پنیر در صبحانه در بین ایرانیان رایج است. بهتر در کنار این ها مقداری گردو نیز مصرف شود. مصرف گردو در یک وعده غذایی به مقدار ۲۵۰ کالری حاوی دارای ۳۰۰۰ میلی گرم امگا ۳ است. گردو منبع سرشار از پروتئین ها و مواد معدنی مس است. مس در تولید کلاژن برای پوست موثر است و موجب روشن شدن پوست خواهد شد.

۳٫ تخم کتان از خوراکی های موثر در روشن شدن پوست

تخم کتان برای زیبایی و روشن شدن پوست و از بین بردن لک ها و تیرگی های پوست عالی عمل می کند و برخی اوقات قرص آن توسط پزشکان پوست و زیبایی تجویز می شود. تخم کتان دارای مقادیر زیادی امگا ۳ است و از این جهت نیز به تقویت ساختار پوست کمک زیادی خواهد کرد.  در ضمن می توانید تخم کتان را آسیاب کرده و آن را پودر نمایید. سپس با لیمو و یا گوجه فرنگی مخلوط کرده و به صورت ماسک استفاده نمائید.

مواد خوراکی موثر در روشن کردن پوست

۴٫ هندوانه

تحقیقات ثابت کرده ویتامین C در روشن نگه داشتن پوست موثر است. هندوانه حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C است. این ویتامین در بهبود زخم های پوستی موثر بوده و با داشتن کاروتنوئیدلیکوپن در شفاف سازی پوست موثر خواهد بود. با خوردن آب هندوانه مقادیر زیادی لیکوپن و کاروتن دریافت خواهید کرد که باعث کمک به سیستم دفاعی بدن و مقابله با بیمار های قلبی خواهد شد.

۵٫ لیموترش از خوراکی های موثر در روشن شدن پوست

لیمو ترش معدن ویتامین C است. در ضمن با داشتن این ویتامین در بدن مقدار سدیم و پتاسیم تنظیم می گردد. ویتامین C موجود در لیمو ترش، یک ابزار عالی برای روشن سازی پوست صورت به شمار می رود.

مواد خوراکی موثر در روشن کردن پوست

۶٫ سبزیجات نارنجی

از سبزیجات نارنجی م یتوان به کدو حلوایی، هویج، زرد آلو و انبه که خاصیت خیلی زیادی دارند نام برد. این میوه ها و سبزیجات را می توان به صورت خام مصرف نمود یا این که می توانید آن ها را بپزید و به عنوان سالاد و یا بصورت میان وعده مصرف نمایید.

۷٫ زغال اخته از خوراکی های موثر در روشن شدن پوست

این میوه دارای حجم قابل توجهی ویتامین A است. ویتامین A باعث تنظیم چربی سطح پوست می شود. زغال اخته پر از آنتی اکسیدان بوده و باعث می شود بدن شما ماده سابلیمینال را دریافت کند که باعث سفید شدن پوست شما خواهد شد. به علاوه این میوه نیز مانند هندوانه باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی و گردش خون موثر می گردد. از فواید دیگر مصرف زغال اخته، جلوگیری از خشکی و قرمزی پوست را می توان نام برد.

مواد خوراکی موثر در روشن کردن پوست

۸٫ روغن زیتون

روغن زیتون نیز مانند گردو دارای مقادیر قابل توجهی امگا ۳ می باشد. امگا ۳ برای سلامت موها و ناخن ها و پوست موثر است. روغن زیتون باعث بهبود گردش خون می شود و رفته رفته پوستی روشن و بدون لک به دست می آورید. چربی امگا ۳ برای بهبود قرمزی و عدم حساسیت برای پوست موثر است. به علاوه روغن زیتون باعث ایجاد رطوبت بر سطح پوست می گردد.

۹٫ ماهی

مصرف ماهی می تواند موادی مانند ویتامین B12، فسفر، امگا ۳، ویتامین D، مس، کلسیم، نیاسین و کولین را به بدن ما برساند. ویتامین B12 حاوی سلونیم بوده که از پوست شما در برابر صدمات ناشی از تابش مستقیم نور آفتاب بر پوست محافظت می کند و از تیرگی و لک شدن پوست جلوگیری به عمل خواهد آورد.

مواد خوراکی موثر در روشن کردن پوست

۱۰٫ سیب زمینی از خوراکی های موثر در روشن شدن پوست

سیب زمینی را هم می توان به صورت خوراکی مصرف کرد و هم به صورت خام رنده کرده و به روی پوست بمالید این کار برای روشن کردن پوست عالی است. سیب زمینی دارای هیدروکربن و نشاسته است. سیب زمینی پخته و آب پز می تواند با این ۲ عنصر به پوست شما کمک شایانی کند.

۱۱٫ کیوی

ویتامین C عصاره جذابیت و جوانی است. کیوی را می توان به عنوان میوه یا دسر و یا میان وعده مصرف کرد. به علاوه استفاده از ماسک کیوی روی پوست صورت نیز برای روشن کردن پوست، عالی خواهد بود.

مواد خوراکی موثر در روشن کردن پوست

۱۲٫ گوجه فرنگی از خوراکی های موثر در روشن شدن پوست

گوجه فرنگی برای سفید کردن و از بین بردن لکه های پوستی موثر شناخته شده است. ضمن می توان با رنده کردن آن برای پوست ماسک نیز تهیه کرد. البته باید این کار ۳ بار در هفته انجام دهید و پیش از آن مطمئن شوید که پوست شما نسبت به گوجه فرنگی حساسیت ندارد. برای اطمینان از عدم حساسیت نسبت به گوجه فرنگی، کمی از گوشت رنده شده آن را روی بازوی خود امتحان کنید.

البته موارد دیگری نیز در شادابی و سلامت پوست شما موثر است مانند :

  • ورزش کردن
  • نداشتن استرس
  • مصرف و استفاده از ماسک سیر
  • مصرف آناناس و ماسک آن
  • ماسک سفیده تخم مرغ
  • ماسک نشاسته
  • و شستن پوست صورت با سفید آب

سخن پایانی

شما چه موارد دیگری از خوراکی های موثر در روشن شدن پوست می شناسید که در بالا به آن ها اشاره نشده است؟ این موارد را در بخش نظریات با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا